natuur is overal

Haar invloed zie je terug in elke uiting van creativiteit.
Mensen hebben van de bomen geleerd te bouwen. De natuur staat centraal bij het nabootsen en staat zonder meer centraal in de beeldspraak. Het heeft de kenmerken en bestanddelen voor beschouwingen van helderheid, hardheid en hooghartigheid; de kalmte van de zee, het geluid van de golven, het vormen van het land en de stemming van de seizoenen.


Natuur is aanwezig in de dichtkunst van de dichters. Het heeft haar naam geleend aan alles wat echt lijkt; het is de bron van emoties, stemmingen en het hart van tijd en ruimte. Veel van deze emoties door de natuur gegeven zijn niet tastbaar; het verstrijken van de tijd te zien aan de kleurveranderingen van de natuur, de bergen en de lucht, het filteren van het licht door de wolken, de maan en de zonsondergang. De aanwezigheid van al deze niet tastbare situaties wordt gevoeld door de invloed op ons door de tastbare elementen van de natuur. Het is de reden van elke vervorming. Het behoort tot het tastbare en het ontastbare. Het altijd aanwezige en niet definieerbare van de natuur maken het nodig dat de discussie over de natuur alle uitingen van creativiteit omvat, het tastbare of ontastbare. Het potentieel van de natuur in visuele ruimtelijke en constructieve zin maken het mogelijk het onder het tastbare te laten vallen. Er moet opnieuw open belangstelling komen voor de tastbare ingrediƫnten van de natuur omdat de stemming, de gevoelens vastgegrepen moeten worden door de onderzoekende architect Maar ook de levenscyclus. De natuur is zo georganiseerd dat het een recyclebaar proces is. De dood vergaat en geeft voeding aan nieuw leven. Een doorgaand proces wat alleen verstoord word door nieuwe invloeden.

Direct bellen +31 50 311 29 22